TaalTrip in Amsterdam
Voor het schooljaar 2018-2019 heeft JINC steun ontvangen van Vereeniging tot Weldadigheid van den Allerheiligsten Verlosser om 100 extra leerlingen uit nieuwkomersklassen op TaalTrip te laten gaan. Leerlingen uit deze klassen leren met TaalTrip nieuwe woorden in het Nederlands in een context plaatsen en maken kennis met de Nederlandse samenleving.
TaalTrip voor nieuwkomers
Sinds 2016 biedt JINC TaalTrips aan voor nieuwkomers. Dit zijn leerlingen die korter dan een jaar in Nederland zijn, en de Nederlandse taal nog aan het leren zijn. Voor de ontwikkeling van deze TaalTrips is er een aantal bestaande thema’s herschreven en aangepast tot TaalTrips voor nieuwkomers. De aanpassingen zijn zowel op het gebied van taal (makkelijkere woorden en uitgebreidere omschrijvingen) als op het gebied van de activiteiten tijdens de TaalTrip (meer praktische opdrachten waardoor ze spelenderwijs de nieuwe woorden leren).
Na afloop van de TaalTrip schrijven alle leerlingen een verslag. Hierin beschrijven ze hun ervaringen: wat is hun het meeste bijgebleven, welke woorden hebben ze geleerd.
Op ruim 20 scholen in Amsterdam (zowel scholen voor basis als voortgezet onderwijs) worden op dit moment leerlingen opgevangen die met (of zonder) hun ouders naar Nederland zijn gekomen (om uiteenlopende redenen, zoals vluchtelingen, gezinsherenigingen of expats), meestal in speciale nieuwkomersklassen. Met TaalTrip leren zij nieuwe woorden in het Nederlands in een context plaatsen en maken zij kennis met de Nederlandse samenleving.
De reguliere TaalTrips richten zich op het vergroten van de zogenaamde schooltaalwoorden: woorden die je in het dagelijks taalgebruik niet nodig hebt, maar op school wel. Met TaalTrip voor nieuwkomers gaat het juist om die dagelijkse woorden. De thema’s die JINC voor nieuwkomers heeft ontwikkeld zijn de Buurt (bij Woonstichting de Key), Natuur, (in het Vondelpark), Supermarkt (Albert Heijn) en Vliegveld (op Schiphol).
TaalTrip vormt de stevige basis aan het begin van de JINC leerlijn, waarmee we onze doelgroep een onmisbare ervaring meegeven op het gebied van woordenschatvergroting, wereldverbreding en sociale vaardigheden.